Brandstofcoöperatie

In mijn vorige blog schreef ik over supermarkt Coop, de eerste verbruikscoöperatie van Nederland, opgericht 1865. Op 1 april 2014 is Nederland een heel ander soort coöperatie rijker, namelijk de brandstofcoöperatie De Vrije Pomp. De bij deze coöperatie aangesloten tankstations krijgen de naam Peut (een vergeten woord voor brandstof). Op 7 november 2014 is het eerste Peut-tankstation geopend in Moordrecht. Binnen enkele jaren moeten er 300 Peut-stations zijn.

Waarom?

De markt verandert. Vroeger had aansluiting bij een groot bedrijf nog voordelen, maar tegenwoordig is dat niet meer zo. Grote partijen als Shell, BP en Texaco hebben het steeds meer voor het zeggen gekregen. Pomphouders worden vanuit de hoofdkantoren in het buitenland geconfronteerd met regels en nadelige (langdurige) brandstofcontracten. Gevolg is niet alleen dat de marges zijn gedaald, maar ook dat de pomphouders steeds minder vrijheid krijgen en afhankelijker zijn geworden.

Een opeenstapeling van problemen tussen de pomphouders en de grote leveranciers heeft enkele brandstofondernemers doen besluiten om als coöperatie verder gaan, onafhankelijk van grote leveranciers. De coöperatie De Vrije Pomp is volgens haar oprichters opgericht om de balans te herstellen en te zorgen voor een eerlijk speelveld. Door samen te werken via een coöperatie kunnen kleine ondernemers hun krachten bundelen. Zo wordt schaalgrootte benut en kan bijvoorbeeld groot en voordelig brandstof worden ingekocht.

Brandstofcontract

De Vrije Pomp heeft recent een brandstofcontract getekend met oliemaatschappij Argos. Volgens De Vrije Pomp is dit contract veel gunstiger dan de gebruikelijke brandstofcontracten die in de branche worden gesloten tussen pomphouders en brandstofleveranciers. De betalingstermijn is langer en de brandstof wordt geleverd op basis van de wereldmarktprijs in plaats van de vaak gebruikte “Adviesprijs-min-constructie”. Verder vindt er compensatie plaats van eventuele temperatuurverschillen zodat peilverschillen verleden tijd zijn. Een andere verbetering is dat het contract een looptijd heeft van slechts een jaar. Op termijn hoopt De Vrije Pomp het brandstoftransport te laten plaatsvinden onder eigen vlag en een eigen accijnsgoederen-plaats (AGP) te hebben.

Openbreken contract

Pomphouders die nog lang aan hun brandstofcontract vast zitten, kunnen ook overstappen naar Peut. Er zijn namelijk kansen/mogelijkheden om een brandstofcontract open te breken. De advocaten van Beverwijk Van Gilst hebben veel ervaring met onderhandelingen over (het openbreken van) contracten en zijn een goede gesprekspartner indien u meer wilt weten over het lid worden van een coöperatie als De Vrije Pomp. Neem gerust contact op met een van onze advocaten voor een gratis oriënterend gesprek over uw mogelijkheden.
Auteur: Lucas van Gilst

Delen